Expanded Text Ads zijn gearriveerd
Twee weken geleden (26 juli j.l.) werd wereldwijd de Expanded Text Ads (ETA’s) uitgerold door Google. Met deze optie kunnen we 45 meer tekens kwijt in de Google AdWords advertenties. En daar moeten we snel mee aan de slag, want per 26 oktober 2016 worden de huidige standaard text ads niet meer geaccepteerd door Google.
Wat zijn de mogelijkheden van Expanded Text Ads
Zoals aangegeven zijn er 45 meer tekens te gebruiken in de nieuwe ETA’s. Dat is natuurlijk een voordeel, omdat je meer informatie kwijt kunt en daardoor een relevantere advertentie kunt creëren. Daarnaast krijgen de advertenties meer body, waardoor ze aantrekkelijker worden om op te klikken, wat de CTR positief zou moeten beïnvloeden. Maar wat is er nieuw?
Zoals in de afbeelding hieronder is te zien, zijn er meer opties. Zo kunnen we nu twee koppen gebruiken van elk 30 tekens en hebben we voor de zichtbare url nu ook de mogelijkheid om een extra niveau toe te passen. Dat was voorheen niet zo. Als laatste is de omschrijving teruggebracht naar één veld waarin we 80 tekens mogen gebruiken. Uiteraard zijn de ETA’s ook nog uit te breiden met de verschillende advertentie-extensies.
Wat moeten we weten?
Er zijn een aantal kleine aandachtspuntjes waar je op moet letten als je aan de slag gaat met Expanded Text Ads.
- De koppen kunnen afgebroken worden op basis van de breedte van het scherm van de gebruiker. Net als bij de organische resultaten van Google meet Google meer in pixels dan in tekens. Dat betekent dat titels met heel veel i’s meer tekens toont dan titels met heel w’s.
- Ook je beschrijving kan afgebroken worden om deze reden.
- Keyword Insertion mag in beide koppen gebruikt worden. We raden echter aan om dit in één van beide koppen te doen, zodat de advertenties niet volgepropt worden met keywords.
- De optie Apparaatvoorkeur is verdwenen bij ETA’s.
De eerste resultaten
We zijn druk bezig om voor onze klanten te testen hoe we Expanded Text Ads het beste in kunnen zetten, zodat we klaar zijn voor 26 oktober. Vooralsnog laten de eerste resultaten geen wonderlijke verschillen zien, we zien zowel positieve als negatieve verschillen en kunnen daar nog geen uitslag aan verbinden. Het Amerikaanse bureau Merkle heeft hun eerste testen al wel gepubliceerd en zien met name non-branded positieve resultaten op desktop. Echter zien zij op branded termen zelf een daling van de CTR. De ETA’s zijn dus nog geen onverdeeld succes, maar zullen gebruikt moeten worden.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!