Bing schakelt over op HTTPS
Bing schakelt deze zomer over op https in plaats van http. Microsoft, de eigenaar van de online zoekmachine, heeft hiervoor gekozen om zijn gebruikers een veiliger zoekverkeer te kunnen bieden. Overigens was het bij Bing al sinds eind 2013 mogelijk om het zoekverkeer te laten coderen, maar binnenkort zal het bedrijf de communicatie via internet dus standaard versleutelen.
Consequenties voor webmasters en marketeers
De overstap naar het werken met versleutelde online communicatiestromen heeft grote gevolgen voor marketeers, webmasters en anderen die zich bezighouden met internetverkeer. Er is bijvoorbeeld minder inzicht in de details van de opdrachten die bij de zoekmachine zijn geplaatst. Het blijft weliswaar mogelijk om online verkeer te identificeren als afkomstig van Bing, maar de gebruikte zoektermen zullen niet meer standaard zichtbaar zijn. Microsoft heeft hiertoe besloten om internetters meer privacy te bieden.
Beperkte gegevens blijven wel beschikbaar
Het coderen van internetverkeer maakt het achterhalen van zoektermen onmogelijk, maar men zal nog wel degelijk in staat zijn om bepaalde informatie te kunnen inzien. Omdat Bing ook marketeers en webmasters tegemoet wil komen, blijven sommige gegevens beschikbaar via de instrumenten voor webmasters en adverteerders. Het betreft de volgende hulpmiddelen:
- Zoektermenrapporten die worden aangeboden via de gebruikersinterface of de application programming interface van Bing Ads. Hierin kan worden bekeken via welke zoektermen een advertentie is gevonden.
- Universal Event Tracking, waarmee inzicht wordt gegeven in hoe vaak en hoe lang internetpagina’s worden bekeken. Om conversieprestaties inzichtelijk te maken is dit gekoppeld aan opgegeven zoekwoorden.
- Bing Webmasters Tools, waarin informatie omtrent zoekwoorden toegankelijk blijft. Zo wordt duidelijk hoe internetgebruikers de desbetreffende website hebben gevonden.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!